یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

مجید نامجومطلق: در رقابت‌های نیم فصل اول لیگ برتر اتفاقی که برای خیلی‌ها غافلگیر‌کننده باشد نیفتاد و قابل پیش‌بینی بود که استقلال، سپاهان و تراکتور دوباره مدعی باشند.

نامجومطلق

هرچند این سه تیم در مقاطعی فرازو‌نشیب داشتند ولی در مجموع توانستند در کورس قرار بگیرند هر چند که تیم‌هایی مثل ملوان و فولاد هم فراتر از حد انتظار ظاهر شدند. در این میان شاید عجیب‌ترین اتفاق نتیجه نگرفتن پرسپولیس بود و با این روند امیدی نیست که آنها وارد کورس قهرمانی شوند.

مهم‌ترین موضوعی که در مورد نیم‌فصل اول باید به آن اشاره کرد افت فنی بازی‌هاست. رقابت‌های امسال از لحاظ کیفیت فنی و تاکتیکی به‌شدت افت کرده است. این موضوع به‌خاطر تعطیلی‌های مداوم لیگ برتر بود و تیم‌ها را با شرایط بدی مواجه کرد. در ضمن امسال شاهد ظهور پدیده‌ای در لیگ نبودیم و بی‌جهت نیست که الان یک تیم ملی قوی نداریم. وقتی می‌توانیم یک تیم ملی قوی داشته باشیم که یک لیگ پویا و منظم برگزار کنیم ولی فوتبال ایران در این زمینه مشکل دارد البته امسال چند بازیکن در لیگ برتر نمایش نسبتا خوبی داشتند که می‌توان به پژمان منتظری، رضا حقیقی، جلال رافخایی، آرش افشین، عبدالله کرمی و بهادر عبدی اشاره کرد.

فوتبال ما هم از خیلی جهت‌ها افت کرده و پتانسیل گذشته را ندارد. فوتبال ما در بحث زیرساخت‌ها، فوتبال پایه، برنامه‌ریزی و خیلی از مسائل دیگر مشکل دارد و سرمربی تیم ملی هم با این مشکلات نمی‌تواند تغییر ایجاد کند. البته او هم به اندازه خودش مقصر است ولی مقصر اصلی هم مربی تیم‌ملی نیست. ما باید به جای رفتن به جام جهانی از کی‌روش می‌خواستیم که تغییر نسل بدهد. شما ببینید که کره و ژاپن چگونه پیشرفت ‌کرده‌اند ولی فوتبال ما دنبال دلالی است. در فوتبال پایه دید تجاری وجود دارد و نخستین سؤال از آنها این است که پدرتان چکاره است. با این شرایط وقتی یک بازیکن بااستعداد پول نداشته باشد نابود می‌شود و همین مشکلات است که فوتبال ایران را دچار دردسر می‌کند و شاهد چنین لیگ بی‌کیفیتی می‌شویم.

در مورد مدعیان قهرمانی لیگ باید به سه تیم استقلال، سپاهان و تراکتورسازی اشاره کنم و به‌نظر من شانس استقلال از همه مدعیان بیشتر است. استقلال با این پتانسیل نباید به کمتر از قهرمانی راضی باشد. این تیم در لیگ قهرمانان آسیا هم شانس زیادی برای موفقیت دارد و باید گفت که این استقلال کامل‌ترین تیم در چند سال اخیر است. البته هنوز استقلال از لحاظ سبک بازی کیفیت ایده‌آل را ارائه نداده است و براساس توانایی نفراتش فوتبال بازی نمی‌کند. اگر این تیم به شرایط ایده‌آل برسد قطعا نتایج بهتری خواهد گرفت.

من معتقدم مشکل استقلال در بازی تهاجمی به عدم‌هماهنگی این تیم در فاز هجومی مربوط می‌شود و می‌بینید که در خلق موقعیت چندان موفق نیست. استقلال مهاجم تمام‌کننده ندارد و بازیکنان این تیم در خط حمله با یکدیگر هماهنگ نیستند ولی در خط دفاعی شرایط خیلی خوبی دارد و پژمان منتظری خیلی خوب بازی می‌کند. امیرحسین صادقی هم همینطور، او نشان داده که می‌تواند به تیم ملی دعوت شود و مدافعان چپ و راست هم شرایط خوبی دارند. در ضمن جواد نکونام و ساموئل هم ضریب‌اطمینان خط دفاعی را بالا برده‌اند.

مطمئنا بازگشت مجتبی جباری وضعیت استقلال را در فاز تهاجمی بهتر خواهد کرد. با این حال استقلال در خط هافبک دچار مشکل است و حالا با از دست دادن جانواریو و توزی باید دنبال بازیکنان جانشین باشد البته نباید فراموش کرد که سپاهان و تراکتور رقیبان جدی استقلال هستند و منتظرند تا از کوچک‌ترین لغزش استقلال استفاده کنند.

کد خبر 193746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز